Vapaaehtoistoiminta

Mannerheimin lastensuojeluliiton koulutuksista hyvä alku vapaaehtoisena toimiseen

Mannerheimin lastensuojeluliitto järjestää säännöllisesti koulutusta vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille. Syksyllä 2023 tiedossa on muun muassa:

• Perhekahvilaohjaajan perehdytys (verkossa) 22.8.2023
  • Perhekahvilaohjaajan perehdytys (verkossa) 13.9.2023
  • Perhekahvilaohjaajien verkkokurssi 2.10. - 5.11.2023
  • Jututtamo-ohjaajakoulutus (verkossa) 2.9 - 28.11.2023

Vapaaehtoisena ja koulutuksissa pääset tutustumaan toisiin samanhenkisiin ihmisiin ja opit uutta jatkuvasti. Tarkemmat tiedot koulutuksista löydät MLL:n nettisivulta.

IN ENGLISH

Mannerheimin lastensuojeluliitto organises regularly trainings to people who are interested to participate to the work on voluntary basis. This autumn they will be having e.g.

• Orientation for family cafe volunteers (online) 22/8/2023
  • Orientation for family cafe volunteers (online) 13/9/2023
  • Training for family cafe volunteers (online) 2/10 - 5/11/2023
  • Training for Jututtamo instructors (online) 2/9 - 28/11/2023

You will find more information about the trainings (in Finnish) on this MLL website.

As MLL volunteer you will meet likeminded people and learn new things all the time. The trainings and materials are in Finnish, but if you understand at least a little Finnish and you are interested in our association, please do not hesitate to come along! Especially the family cafe acticvities do not require too much Finnish skills or too much of your time. In our area there are many non-Finnish-speaking families that might enjoy activities in English. Our current volunteers will tutor you along to our association.

You can find more information in English about The Mannerheim League for Child Welfare on this website.

Tervetuloa mukaan tekemään hyvää!

MLL Keski-Espoon vapaaehtoisena pääset tekemään monenlaista hyvää alueemme lapsiperheiden iloksi, juuri sinulle sopivalla tyylillä ja panostuksella. Voit oppia uusia taitoja, saada onnistumisen kokemuksia ja iloa hyvän tekemisestä, kenties löydät itsellesi ja lapsellesi uusia ystäviäkin.

Yhdistyksemme toimii täysin vapaaehtoisten työpanoksella. Vapaaehtoisia tarvitaan erilaisiin tapahtumiin organisaattoreiksi ja avustajiksi, hallitukseen koordinoimaan ja järjestämään toimintaa, sekä perhekahviloihimme, jotka pyörivät vapaaehtoisten äitien ja isien voimin.

TAPAHTUMIIN

• Haluatko järjestää retken tai tapahtuman keskiespoolaisille lapsiperheille? Ehdota ja tule mukaan järjestämään.
  • Sinun ei välttämättä tarvitse sitoutua koko vuoden aktiivitoimintaan.
  • Esimerkkejä tapahtumista: kirpputori, konsertti- tai teatteriretki, luontoretki, yhteisvaunulenkki lähimetsässä.
  • MLL vapaaehtoisena voit tulla myös turvaamaan paikallisten pikkukoululaisten koulumatkoja elokuussa.

PERHEKAHVILAAN

• Perhekahvilan vapaaehtoiset laittavat tarjoilut esille ja siivoavat tavarat paikoilleen perhekahvilatuokion jälkeen.
  • Sovitaan kanssasi päivät, kun voit olla mukana  perhekahvilan järjestäjänä. Oman lapsen tai lapset voi tietysti ottaa mukaan ja tutustua samalla rennosti muihin alueen lapsiin ja vanhempiin.
  • Voit ehdottaa teemoja ja  ohjelmaa perhekahvilaan tai tarjoutua itse kertomaan jostakin sinulle tutusta aiheesta muille vanhemmille.
  • Voit tulla myös leikittämään muiden kahvilassa olijoiden lapsia  (ja samalla omiasi) tai järjestämään vaikka askartelu- tai lauluhetken kahvilan yhteyteen.
  • Yhdistys vastaa perhekahvilan kuluista ja tavaroiden säilyttämisestä.

KERHOTOIMINTAAN

• Suunnittelemme parhaillaan syksyn 2023 kerhotoimintaa.
  • Jos sinulla on ajatus keskiespoolaisille lapsille, nuorille tai lapsiperheille sopivasta kerhosta, ole yhteydessä meihin.
  • Aiemmin olemme järjestäneet esim. liikuntakerhoa, tanssia ja muskareita.

HALLITUKSEEN

• Hallitus kokoontuu säännöllisesti. Sen tehtävä on suunnitella ja päättää yhdistyksen toiminnasta.
  • Toiminta on vapaamuotoista ja vapaaehtoiset ovat tervetulleita kokouksiin mukaan ideoimaan ja auttamaan toiminnan toteuttamisessa. Ole yhteydessä alla olevaan sähköpostiosoitteeseen kuullaksesi lisää hallituksen kokousaikatauluista.
  • Lapset ovat tervetulleita mukaan kokouksiin. Tapaamiset järjestetään modernisti hybridinä eli myös etäosallistuminen on useimmiten mahdollista.

Vapaaehtoistoimintaa oman arjen ehdoilla

Kotona lasten kanssa oleva vanhempi: Kaipaatko kohtaamisia toisten samaa elämänvaihetta elävien kanssa?

Tule mukaan perhekahvilatoimintaan!

Perhekahvila tarjoaa perheille paikan vaihtaa kuulumisia muiden vanhempien kanssa ja osallistua vapaamuotoiseen ohjelmaan (jumppahetki, tietoisku, joogaa, musiikkituokio...) matalalla kynnyksellä ja maksutta.

Olisiko sinulla innostusta lähteä mukaamme perhekahvilaohjaajaksi? Et tarvitse aiempaa kokemusta, vaan riittää että haluat antaa intoasi ja hieman aikaasi alueen lapsiperheiden mukavan kohtaamispaikan eteen! Sinun ei tarvitse sitoutua vuosikausiksi tai tulla paikalle joka viikko, aikataulut voidaan luoda sinun ja toisten vapaaehtoisten ehdoilla.

Samalla pääset nauttimaan muiden seurasta mukavassa ympäristössä kahvikupposen äärellä. Ja mikä parasta: lapset pääsevät tapaamaan toisia lapsia yhteisten leikkien merkeissä.

Jos kiinnostuit, laita viestiä mllkeskiespoo@gmail.com ja jutellaan lisää!

MLL:n Keski-Espoon vapaaehtoiset myös Facebookissa

Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita Facebookin vapaaehtoisryhmään. Laita liittymispyyntö ja klikkaamme sinut mukaan!

Ota yhteyttä ja kysy lisää: mllkeskiespoo@gmail.com⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tai täytä yhteydenottolomake täältä.